Livrator sau curier în România, una dintre cele mai riscante meserii. Rata accidentelor în care sunt implicați, înfricoșătoare
Meseria de livrator sau curier a devenit una dintre cele mai riscante în România, mai ales pentru cetățenii străini care lucrează în acest sector. Potrivit datelor oficiale furnizate de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR), între iunie 2021 și iunie 2024, cetățeni proveniți din țări precum India, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, Nepal și Filipine au fost implicați în nu mai puțin de 20 de accidente rutiere grave. Din nefericire, aceste evenimente s-au soldat cu 6 decese și 23 de răniți grav.
O meserie cu un nivel de risc ridicat
Livratorii, fie că folosesc biciclete electrice, scutere sau autoturisme, sunt expuși la riscuri majore în traficul rutier din România. Acest lucru este valabil în special pentru cetățenii asiatici, care reprezintă un număr considerabil de angajați în acest sector. Din cauza vitezei neadaptate la condițiile de drum, neacordării priorității de trecere vehiculelor sau pietonilor și a indisciplinei bicicliștilor, acești lucrători sunt implicați frecvent în accidente, ceea ce ridică mari probleme de siguranță pe drumurile publice.
Autoritățile menționează că, pe lângă accidentele grave raportate oficial, numărul total al incidentelor rutiere în care sunt implicați curieri este mult mai mare. Zeci de accidente au fost înregistrate doar anul trecut, potrivit Poliției Rutiere București, și majoritatea au avut loc pe traseele pe care acești curieri le parcurg zilnic.
Lipsa de instruire adecvată și permisul internațional
Un alt factor care contribuie la rata ridicată a accidentelor în rândul livratorilor este lipsa unei pregătiri adecvate pentru condițiile din România. Majoritatea acestor lucrători au permis de conducere recunoscut internațional, însă pregătirea pentru conducerea preventivă și cunoașterea detaliată a legislației rutiere locale sunt adesea insuficiente. În acest context, IGPR a subliniat importanța cursurilor de pregătire organizate de școlile autorizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR), care ar trebui să includă și elemente de prevenire a accidentelor în trafic.
Ore lungi de muncă și volume mari de livrări
Un alt factor de risc este volumul mare de muncă al livratorilor. Conform surselor din cadrul Poliției, aceștia lucrează în medie 10 ore pe zi și efectuează între 20 și 30 de curse zilnic, ceea ce crește exponențial riscul de a fi implicați în accidente. De asemenea, utilizarea frecventă a bicicletelor electrice sau a scuterelor pe drumurile aglomerate ale marilor orașe crește expunerea la accidente, mai ales în condiții de trafic intens și infrastructură rutieră problematică.
Măsuri pentru îmbunătățirea siguranței
Pentru a preveni aceste incidente și a proteja viețile livratorilor, se impune o reevaluare a modului în care aceștia sunt pregătiți pentru trafic. Pregătirea preventivă, cunoașterea legislației rutiere și adaptarea comportamentului la condițiile de drum sunt aspecte esențiale. De asemenea, se recomandă o colaborare strânsă între angajatori, autorități și livratori pentru a găsi soluții care să reducă numărul accidentelor și să îmbunătățească siguranța în trafic.
În concluzie, meseria de livrator a devenit una dintre cele mai riscante în România, iar măsurile de prevenire și instruire sunt esențiale pentru a diminua rata alarmantă a accidentelor în care sunt implicați acești lucrători.